Teatr Muzyczny Castello powstał w 2013 roku jako efekt współpracy magister sztuki- Barbary Pakury-Brzoski oraz aktora scen muzycznych- Tomasza Białka. Artyści zdecydowali wspólnymi siłami założyć teatr muzyczny, którego celem będzie krzewienie i popularyzowanie spektakli operetkowych i musicalowych.
Siedziba teatru mieści się w malowniczo położonym Zamku w Mosznej. Wyjątkowa lokalizacja w tym XVIII-wiecznym obiekcie stwarza niepowtarzalne możliwości adaptacyjne podejmowanych przez teatr realizacji.
Działalność Teatru Muzycznego Castello skupia się przede wszystkim na prezentacji spektakli operetkowych, jednak wszechstronne zdolności zespołu teatralnego pozwalają na realizowanie różnorodnych projektów, dlatego obecnie w repertuarze Teatru Muzycznego Castello oprócz "Księżniczki Czardasza", "Wesołej Wdówki" czy „Zemsty Nietoperza” znajduje się również wiele innych wydarzeń artystycznych takich jak: koncerty operetkowe, operowe i musicalowe, widowiska muzyczne, recitale oraz eventy firmowe.
Zespół Teatru Muzycznego Castello liczy ponad 100 osób. W jego skład wchodzą soliści, balet, orkiestra oraz zespół techniczny.
TOMASZ BIAŁEK
Tenor, aktor scen muzycznych, reżyser, Dyrektor Artystyczny Teatru Muzycznego Castello
Urodzony 9 lipca 1981 roku w Żywcu. Od najmłodszych lat związany z muzyką. Pierwsze kroki na scenie stawiał zdobywając laury w konkursach dla młodych talentów. W 2000 roku rozpoczął naukę w Państwowym Policealnym Studium Zawodowym Wokalno-Baletowym w Gliwicach. Podczas studiów zdobył już doświadczenie niezbędne do występów publicznych. Odbył m.in. roczne praktyki w Telewizji Polskiej współtworząc scenariusz programu dla młodzieży i poznając tajniki zawodu prezentera. Współpracował również z Teatrem Muzycznym w Gliwicach występując w spektaklach takich jak "101 dalmatyńczyków" czy "Wiedeńska krew". Był także artystą śląskiego kabaretu "Raki z nowej paki. Uzyskawszy dyplom aktora scen muzycznych, rozpoczął stałą współprace z teatrem w Gliwicach. Od 2011 roku występował już jako jego solista. W swoim dorobku ma wiele ról pierwszo jak i drugoplanowych. Wśród najważniejszych należy wymienić: Barnaba Tucker w "Hello, Dolly!", Jim Boy w "Kwiecie Hawaii", Billy w "42 ulicy", Travis w "Footloose", Kupido w "Orfeuszu w piekle", Młodszy brat w "Ragtimie", Enrico Piselli w "Nocy w Wenecji", Raoul St. Brioche w "Wesołej Wdówce" oraz Lis w "Małym Księciu". Ponadto, od kilkunastu lat koncertuje na terenie całego kraju.
W 2010 roku, Tomasz zadebiutował jako reżyser operetki "Głos się zrywo, dusza śpiewo" stworzonej na kanwie "Wesołej Wdówki". Premiera spektaklu miała miejsce w Operze Śląskiej w Bytomiu i zdobyła pozytywne opinie nie tylko sympatyków teatru, ale również jego krytyków.
Rok 2013 okazał się być znamienny w karierze Tomasza, bowiem postanowił on spełnić swoje życiowe marzenie i wraz z długoletnią przyjaciółką Barbarą Pakurą- Brzoską założyć Teatr Muzyczny Castello. Inauguracją ich działalności była premiera najsłynniejszej na świecie operetki "Księżniczki Czardasza", w wersji koncertowej. W Teatrze, Tomasz pełni nie tylko funkcję dyrektora. Jest reżyserem m.in. wspomnianej wyżej "Księżniczki Czardasza", muzycznej bajki edukacyjnej "Trzy magiczne słowa" a także spektakli: "Wesoła Wdówka" , "Zemsta Nietoperza" oraz "Żywa Legenda". Znajduje się również w zespole artystycznym Castello, co pozwala mu na realizacje swoich największych pasji czyli śpiewu i aktorstwa.
PATRYK MOCH
Dyrektor Organizacyjny Teatru Muzycznego Castello
Urodzony 20 sierpnia 1991 roku. Ukończył Geografię z Gospodarką Przestrzenną i Przedsiębiorczością na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Miłośnik dobrej kuchni oraz podróży. Świetny organizator i zarządca, człowiek z pasją i niesamowitą energią, którą zaraża innych. W wolnej chwili uwielbia jazdę na desce snowboardowej. Po karierze bankowca, dzięki swojemu znakomitemu poczuciu kierunków i przestrzeni obrał właściwą drogę i dołączył do zespołu Teatru Muzycznego Castello. Pełni on w teatrze funkcje Dyrektora Organizacyjnego. Swoją artystyczną dusze odkrył już jako dziecko. Należał do zespołu tańca towarzyskiego oraz chóru. Rozpoczął również naukę gry na gitarze. Obecnie oprócz roli dyrektora można go zobaczyć w epizodach na scenie Teatru Muzycznego Castello w niektórych realizacjach operetkowych oraz bajkach dla najmłodszych widzów. Współtwórca tras koncertowych na terenie całej Polski.
Zadebiutował na scenie Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu w spektaklu "Księżniczka Czardasza”.
WIKTORIA KORYCIAK
Kierownik Zespołu Baletowego Teatru Muzycznego Castello
Urodzona 30 kwietnia 2000. Absolwentka Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowym w Gliwicach. Po zakończonej nauce wyjechała na staż w Operze Narodowej w Holandii - De Nationale Opera. Aktualnie studentka Pomorskiej Szkoły Wyższej w Starogardzie Gdańskim na kierunku muzykoterapia i choreoterapia. Aktorka Agencji Artystycznej Prym Art w spektaklach i programach animacyjnych oraz koncertach muzycznych. Instruktor tańca dzieci i młodzieży w Egurrola Dance Studio, tancerka i aktorka w Teatr Step Tomasza Micha, jak i instruktor tańca wprowadzający na scenę musicalową najmłodsze pokolenia. Od początku 2024 roku współtwórca spektakli musicalowych.
Wiktoria rozpoczęła swoją przygodę z tańcem jako mała dziewczynka. W wieku 4 lat należała już do zespołu SRS Gwiazda Cheerleaders i zespołu Mini Show Dance, gdzie rozwijała swój warsztat tańca klasycznego, jazzu, akrobatyki. Z czasem zakochała się w technice tańca współczesnego, którą szkoliła pod okiem Anny Hampel i dołączyła do Gliwickiego Teatru Tańca.
Dodatkowo szkoliła swój warsztat taneczny na:
- ImPulsTanz Vienna International Dance Festival (Austria)
- Dutch National Ballet Academy Summer School
Wiktoria zdobywała doświadczenie w różnych technikach tańca, co pozwoliło jej zgromadzić wiele tytułów i nagród zarówno na arenie ogólnopolskiej, jak i międzynarodowej, występując miedzy innymi w Amsterdamie, Berlinie, Pradze, Wiedniu i Bratysławie.
Po 10 latach bycia tancerką turniejową, Wiktoria stwierdziła, że jej miejscem nie jest tylko parkiet a również scena w tym scena muzyczna. Kształcenie aktorskie przez wiele lat, Wiktoria zbierała u boku aktorów Teatru A, w tym u reż. Małgorzaty Grund - Bismor. Wciąż się rozwija i gromadzi kolejne doświadczenia artystyczne. Nieustannie stawia przed sobą nowe cele i wyzwania, szkoli i jest pedagogiem z ogromną wiedzą.
Od grudnia 2023 roku członek zespołu baletowego Teatru Muzycznego Castello. Od czerwca 2024 roku Wiktoria objęła stanowisko Kierownika Zespołu Baletowego.
AGNIESZKA BEDNARZ-TYRAN
Choreograf Teatru Muzycznego Castello
Urodzona 6 maja 1990 roku. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca, Akademii Sztuki Teatralnej w Krakowie. Jest doktorantką Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykładowcą tańca współczesnego na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stanowisko Kierownika Baletu w Teatrze Muzycznym Castello sprawuje od 2018 roku. Zdobywczyni licznych nagród:
Nagroda za spektakl „Jestem Helena”- za twórcze, inspirujące i interesujące formalnie przeniesienie na scenę osobistych historii i doświadczeń oraz za umiejętność wyrażania emocji ciałem i uważność na scenicznego partnera, podczas XVIII Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. Nagroda za spektakl „Jestem Helena” na 19 Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku. Najlepszy duet 2017 roku na festiwalu Solo Duo w Budapeszcie.
I nagroda dla spektaklu „Jestem Helena” od Mateja Matejki w konkursie choreograficznym "3...2...1...TANIEC!"- "Za stworzenie kompleksowej i oryginalnej sztuki, za wysoki poziom umiejętności i autentyczną obecność sceniczną.” Nagroda za spektakl „Jestem Helena” na 19 Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku. Nagroda pierwszego stopnia w konkursie choreograficznym "3...2...1... TANIEC!" za duet „11” w chor. Maciej Kuźmiński.
„Złota Maska” za choreografię w spektaklu „Nawiedzenie/Heimsuchung” za najlepszą aktorkę „Premio Grmini D’oro Miglior Attrice” podczas IX międzynarodowego festiwalu szkół teatralnych w Rzymie- Romateatrofestival.
Za spektakl teatru tańca „Projekt: 3 Siostry”- XII Ogólnopolski Festiwal Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim.
Grand Prix za spektakl teatru tańca „Projekt: 3 Siostry”- Międzynarodowy Festiwal „Zdarzenia” im. Józefa Szajny.
Nagroda za spektakl "Projekt: 3 Siostry" - Tyskie Spotkania Teatralne.
Stypendystka programu "Scena dla tańca" Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie.
Aktorka do tej pory miała okazję zaprezentować się na scenach Polski i świata m.in. w Brazylii, Włoszech, Hiszpanii, Słowenii, Litwie, Rosji, Niemiec, Izraela i Węgier. W sierpniu 2016 roku w roli asystenta choreografa współtworzyła razem z Jackiem Łumińskim spektakl „Whiplash” realizowany przez tancerzy LDTX Beijing Company w Pekinie- prezentowany na Festiwalu Tańca Współczesnego w Tarnowie, Operze Narodowej oraz na Festiwalu Guangzhou. W wrześniu 2017 roku w Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark miała miejsce premiera jej autorskiego spektakl teatru tańca pt. „Let it be - poBYT zorganizowany”. W grudniu 2018 roku brała udział jako aktorka w nowej produkcji Warszawskiej fundacji art_committed “Wichrowe wzgórza non fiction”.
BARBARA PAKURA - BRZOSKA
Magister sztuki, pedagog, współzałożycielka Teatru Muzycznego Castello
Urodziła się 12 listopada 1982 roku w Knurowie. Od dzieciństwa fascynowała się teatrem. Pełna zamiłowania do sceny zdobywała laury w ogólnopolskich konkursach recytatorskich. W 2001 roku rozpoczęła naukę w Państwowym Policealnym Studium Zawodowym Wokalno-Baletowym w Gliwicach. W roku 2003 rozpoczęła naukę w Kolegium Nauczycielskim w Bytomiu na kierunku: Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. W 2006 roku obroniła pracę licencjacką na Akademii Muzycznej w Katowicach. Dwa lata później, zdobyła tytuł magistra sztuki w Instytucie Muzyki w Cieszynie i podjęła studia podyplomowe z wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Kolejne doświadczenie i wiedzę z zakresu muzyki, zdobywała na licznych warsztatach i kursach. W swojej pracy za priorytet stawia sobie rozwój muzyczny najmłodszych. Od 2013 roku prowadzi także koło teatralne dla rodziców swoich wychowanków. Corocznym zwieńczeniem ich wspólnej pracy, jest spektakl dla dzieci reżyserowany przez Barbarę.
Teatr Muzyczny Castello jest dla Barbary spełnieniem dziecięcych marzeń i możliwością realizacji własnych pasji. Oprócz bycia współzałożycielką, doskonale prowadzi koncerty oraz znajduje się w zespole artystycznym
Siedziba:
Moszna położona jest na szlaku komunikacyjnym łączącym Prudnik z Krapkowicami. Nazwa wioski pochodzi prawdopodobnie od nazwiska Moschin, rodziny przybyłej do parafii Łącznik w XIV wieku. Jak głosi legenda, Moszna w średniowieczu należała do Zakonu Templariuszy. W roku 1679 właścicielami Mosznej była rodzina von Skall. W 1723 roku po śmierci właścicielki Ursuli Marii von Skall, Moszna przeszła w ręce jej kuzyna nadmarszałka dworu Fryderyka Wielkiego-Georga Wilhelma von Reisewitz.
Z tego okresu pochodzi pałac- środkowa część dzisiejszego zamku. W roku 1771 rodzina von Reisewitz straciła Moszną, a majątek został zakupiony na licytacji przez Heinricha Leopolda von Seherr-Thossa- którego rodzina posiadała również na własność zamek i dobra w niedalekiej Dobrej. W 1853 roku Karl Gotthard Seherr- Thoss sprzedał Mosznę Heinrichowi von Erdmannsdorfowi, który zbył ją w 1866 roku Hubertowi von Tiele-Winckler z Miechowic.
Jego syn Franz Hubert był pomysłodawcą i budowniczym zamku, wzniesionego po tym, jak w 1896 roku częściowo spłonął barokowy pałac. Dziadek Franza Huberta, Franz Winckler pracował jako górnik w kopalni w Miechowicach. Po śmierci żony i właściciela kopalni ożenił się z bogatą wdową po nim- Marią Aresin. W 1840 roku król pruski nadał mu tytuł szlachecki. Dziedziczką fortuny była zaś jego córka Valeska, która w 1854 roku wyszła za mąż za Huberta von Tiele i to on zakupił w 1866 roku Mosznę. Po małżeństwie używają połączonego nazwiska - Tiele-Winckler. Hubert zmarł w 1893 r. a majątek po nim przypadł, zgodnie z zasadą majoratu, najstarszemu synowi- był nim wspomniany Franz-Hubert.
W 1895 wszedł w szeregi arystokracji dzięki tytułowi hrabiowskiemu, nadanemu mu przez cesarza Wilhelma. W rok później, po pożarze, odbudował on i rozbudował swoją siedzibę. W 1904 a później 1911 i 1912 hrabiego odwiedził władca Niemiec, przybywając na polowanie i to dla niego wybudowano, w latach 1911- 1913 skrzydło zachodnie. Syn Franza- Hubert, Claus-Peter w okresie międzywojennym przehulał część fortuny przodków. Umierając bezdzietny, usynowił swojego kuzyna, którego syn miał dziedziczyć majątek i tytuł hrabiowski. Jego rodzina mieszkała do końca wojny w zamku Moszna uchodząc do Niemiec przed nadchodzącą armią czerwoną. Po wojnie losy zamku układały się różnie- od 1972 roku funkcjonował jako szpital leczenia nerwic. Moszna- Zamek, zgodnie z fantazją Franza-Huberta, ma 365 pomieszczeń i 99 wież z których słynie. Niespotykana architektura zamku przyciąga rokrocznie rzesze turystów. Aktualnie Zamek ten udostępniony jest dla zwiedzających, znajduję się w nim hotel, restauracja oraz siedziba Teatru Muzycznego Castello.